" rel="stylesheet"/> "> ">

در بیان مواظبت بریاضت و چهار اربعین و کیفیت آن

مربی باید ای جان اندر این راه
که او باشد ز سر کار آگاه
تن اندر راه دین باید درآورد
چهارت اربعین باید سرآورد
ترا در اربعینت پیر باید
که هر خواب ترا تعبیر باید
طبیب معنی آمد پیر این کار
بدین دعوی مکن انکار زنهار
طبیب حاذقت باید بر اندیش
تو معلولی هزاران علتی پیش
اگر بی پیر باشد اربعینت
بود شیطان در او یار و معینت
تو ربانی ز شیطانی ندانی
درین معنی فرو مانی بمانی
هوائی را خدائی خوانی آنگاه
فرو بندند بر تو یکسر آن راه
اگر با هستی و همدست گردی
بزیر پای شیطان پست گردی
بمانی در خیالات هوائی
بعمر اندر نیابی زو روائی
علاجت بعد از این دیگر نشاید
که غول مستیت از ره رباید
مجو از پیر خود زنهار دوری
تو میکن دایمابا او صبوری
بمعنی حاضر درگاه او باش
مدام اندر پناه جاه او باش
بصورت گر شوی از پیر خود دور
بمعنی زو مشو یک لحظه مهجور
بمعنی چونکه غایب گشتی ای یار
برون رفتی یقین از جمع احرار
بصورت حاضر و غایب بمعنی
همه زرق است و تلبیس است و دعوی
بزرق و حیلت و دعوی و تلبیس
نگردد از تو راضی جز که ابلیس
بمعنی حاضر و غایب بصورت
اگر وقتی تو کردی از ضرورت
ندارد غیبت صورت زیانی
چو معنی نیست غایب یکزمانی
نمی گویم که صورت معتبر نیست
که کار صورت ای جان مختصر نیست
ولی چون تابع معنی است ای یار
بکسب معنی خود می کند کار
نباشد این چنین کار همه کس
خبرداران معنی را بود بس